Wie kan het leren?
In principe iedereen. De minimumleeftijd om te starten met de opleiding is 14 jaar. Zolang je aan de medische vereisten voldoet, kan je blijven vliegen.
MEDISCHE VEREISTEN
Zweefvliegers moeten voldoen aan de Europese voorschriften inzake medische geschiktheid (“Klasse 2-Verklaring”). Wie gezond en fit is, voldoet hieraan. Het dragen van een bril of lenzen is toegestaan.
Een medische verklaring is echter niet vereist om een oefenververgunning aan te vragen en te starten met de opleiding. Je moet wel over een medische verklaring beschikken voor het uitvoeren van je eerste solovlucht.
De medische onderzoeken worden uitgevoerd door Aero Medical Examiners (AME’s), die erkend zijn door het Directoraat-Generaal Luchtvaart. De clubs kunnen je informeren hoe het onderzoek verloopt en beschikken over een adreslijst.


Hoeveel kost het?
Met een budget van zo’n €1000 per jaar kom je al een heel eind. Voor de kost van een weekje skivakantie kan je dus al een heel jaar zweefvliegen!
De prijs varieert van club tot club. Je betaalt het jaarlijkse lidgeld en in sommige clubs een bijdrage voor het gebruik van het vliegveld. Ook betaal je nog een bedrag per sleep- of lierstart, en de huur van het zweefvliegtuig. De instructeurs van de Liga zijn gratis.
Daarnaast betaal je een Ligabijdrage voor de collectieve sportverzekering, de administratiekosten voor opleidingen en brevetten, het driemaandelijks tijdschrift “Ligablad”, een tussenkomst in de algemene werking van het landelijk secretariaat en de commissies, en het lidmaatschap van de Koninklijke Belgische Aeroclub.
Zweefvliegen is de meest budgetvriendelijke vliegsport! De verantwoordelijken van de club in jouw buurt kunnen je meer informatie geven over hun tarieven.
Wat met de opleiding?
In principe kan je je zweefvliegopleiding vandaag reeds starten! Je hoeft ook nog geen theorie te volgen om te beginnen vliegen. Na een veiligheidsbriefing zal je instructeur je rondleiden op het vliegveld. Hij zal je ook uitleggen hoe je bij het begin van de vliegdag je toestel klaarmaakt en de dagelijkse inspectie doet.
Dan kunnen de lesvluchten beginnen waarbij je de beginselen van de aerodynamica zelf zal ondervinden. Je leert eerst rechtdoor vliegen, bochten maken, cirkelen in thermiek, enz. Daarbij heb je steeds zelf de stuurknuppel in handen.
Na zo’n 30 tot 50 lesvluchten komt het moment dat de instructeur zegt: “Nu doe je het maar alleen!”, en mag je je eerste solovlucht maken. Dit moment zul je je nog lang herinneren!
Solo vliegen betekent niet dat je al een zweefvlieglicentie krijgt: daarvoor moet je eerst nog slagen voor een theoretisch examen en een afstandsvlucht van 50km maken.
Na het praktisch examen met een Flight Examiner, kan je je zweefvlieglicentie aanvragen. Afhankelijk van de aangevraagde licentie, is die in heel Europa (LAPL(S)), of wereldwijd (SPL) geldig.
